Tillbaka

Bokrecensioner

Läs KPwebbarnas bokrecensioner. Vill du skicka in en egen recension? Klicka här!

Alea Aquarus: Vattnets lockelse

Av Tanya Stewner

Betyg:

Alea har dragits till havet så länge hon kan minnas. Men det lockande vågorna är förbundna med livsfara. Alea får på inga villkor komma i kontakt med kallt vatten och känner mycket väl till det varnande ord hennes mamma sa innan hon spårlöst försvann ur Aleas liv.

Boken handlar om Alea som bor hos sin fostermamma Marianne i Hamburg. En morgon får Marianne en hjärtinfarkt och behöver åka till sjukhuset. När Alea vandrar runt i hamnen så stöter hon på Alpha Cru som seglar runt i båten Crucis. Plötsligt är hon med i gänget på Crucis och inget är sig likt.

En väldigt bra bok men lite trög i början som sänker betyget. Annars väldigt bra lovläsning.

Clara, 11

Musse och Helium

Av Camilla Brinck

Betyg:

Jag tycker att den här boken är bra för att: den är spännande, rolig, bara bäst och mycket mer! Den handlar om att två möss (Musse och Helium) hittar ett hål i en vägg de går i genom och hamnar i en magisk värld. Där ska de hitta sina föräldrar men det finns några andra som vill hitta dem.

Hon som kom med för första gången!, 9

Mitt käraste gyllene barn

Av Christina Whaldén

Betyg:

Kaja Finkler är en vanlig judisk flicka. Men när kriget bryter ut går hon många svåra öden till mötes. Hon hamnar på koncentrationsläger i Ravensbrück, och vet inte om mamman lever. Men när hon väl kommer till Sverige så ska hon flytta till en morfar som hon knappast känner i Amerika. Men hon kan inte sluta tänka på sina döende släktingar.

Det är en bra bok med ett viktigt ämne, men den är skriven i en lite konstigt jag-form, men det är en så viktig historia så man tänker inte så mycket på det. Jag rekommenderar denna till barn i 11 års åldern och uppåt (även till vuxna). Men det är också lite läskigt.

Bokmalen, 11

Goose girl

Av Shannon Hale

Betyg:

Boken är på engelska och passar för mer erfarna engelska läsare i åldern 11-12. Den handlar om Anidori-Kiladra Talianna Isilee som är kronprinsessan i landet Kildenree. Hennes moster lär henne att prata med svanarna i slottsgården när hon är liten. Det gillar inte mamman och förbjuder henne från att prata med fåglarna. När hon blir 16 gifter mamman bort henne till granlandet och en lång resa börjar fylld av lögner, kärlek och vänskap. Det är första delen i en serie av fyra böcker. Denna bok är en av dom bästa jag läst och jag rekommenderar den starkt. Vet ej om den finns på svenska.

Boknörden, 12

Tokyo mew mew

Av Mia Ikumi, Reiko Yoshida

Betyg:

Tokyo mew mew är en serie som handlar om en flicka som heter Ichigo (jordgubbe på japanska).Hon fick i sig ett DNA från en katt, hon måste också kämpa mot utomjordingar som attackerar jorden. Det är en bra och spännande Manga.

Ida/Den lilla Manga tjejen, 10

Twilight

Av Stephenie Meyer

Betyg:

Twilight handlar om en tjej som heter Isabella Swan men alla i boken säger Bella. Bella flyttar till sin pappa i Forks. Där träffar hon Edward Cullen som hon är lite små kär i. Edward har länge lyckats hålla sin identitet som vampyr i hemlighet. Edwards och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara. Men när en rivaliserande vampyrklan dyker upp i Forks förändras allt. Bella befinner sig plötsligt i livsfara och familjen Cullen måste utsätta sig för stora risker för att skydda henne – större risker än Bella kan gå med på. Kanske vore det bättre om hon gav upp…?

Twilight älskaren, 10

Kärleksboken

Av Lin Hallberg

Betyg:

Kärleksboken är en riktigt bra bok som är rätt kort och lättläst. Den handlar om ett tjejgäng som åker till en av deras mormödrar för att ha kul. Dem går till stranden som ligger en bit bort. På stranden blir två av tjejerna kära i samma kille. Jag tycker den är jätte bra för att den har mycket drama i sig.

En bokälskare, 10

Den röda pyramiden

Av Rick Riordan

Betyg:

Den röda pyramiden är första boken i serien Kanekrönikan. Syskonen Sadie och Carter som har tvingats att bo enskilt efter deras mammas död. Efter att ha släppt löst alla de egyptiska gudarna tvingas Sadie och Carter ut på ett uppdrag att rädda värden vilket kan kosta både deras och deras pappas liv. Jag tycker att boken både var spännande och rolig. Jag rekommenderar den till dom som gillar myter och fantasy.

Molly Karlsson, 11

Djupgraven

Av Camilla och Viveca Sten

Betyg:

Djupgraven är första delen i trilogin Havsfolket. Boken utspelar sig på en skärgårdsö och handlar om en tolvårig flicka vars namn är Tuva. I skolan är hon utanför och hon har inga riktiga kompisar. På senaste tiden har folk spårlöst försvunnit i den allt tätnande dimman utan att komma tillbaka. När en klasskompis går upp i rök dras Tuva in allt mer i mysteriet och en del börjar tro att hon har något med försvinnandena att göra.

Boken var så spännande att jag knappt kunde slita mig från den och den är helt klart läsvärd (andra och tredje boken är ännu mer spännande enligt mig). Så till alla er som gillar spännande böcker, läs denna!

En Liten Boktok, 11

Jurtjyrkogården

Av Stephen King

Betyg:

Den här boken handlar om en läkare som precis flyttat ut på landet med sin familj som består av en fru, en son och en dotter. Huset är perfekt, de har trevliga grannar, som läkaren lär känna väldigt bra, men mitt i denna idyll börjar hemska saker att hända. Deras första dag visar deras grannar dem en konstig platts: Jurtjyrkogården. Vad är det egentligen som finns på den platsen? Vad döljer sig i den mörka skogen bortom platsen? Och är vår huvudperson stark nog att motstå frestelsen med hemska konsekvenser?

Det här är en väldigt läskig bok och lite snuskig på sina ställen så jag rekommenderar den för 12-13+. En av de bästa böckerna jag läst hands down. Rekommenderar, rekommenderar och rekommenderar åter igen. Hatar slutet dock.

Mikrovågsugn, 15

Ljusklotets mysterium

Av Tobias Söderlund

Betyg:

Ljusklotets mysterium är del 2 i serien Spökkameran. Boken handlar om Vanessa och hennes liv. Hon har startat en youtubekanal som heter Vanessas virriga vardag, för ett år sedan. Hon hade köpt en kamera billigt på nätet. Sedan hörde hon talas om Borgvattnets prästgård. Hon lyckades få med sig både Abbe och Martin. Hennes gamla barndomskompisar. Där lyckades hon filma ett spöke. Sedan, några dagar efter fick hon ett mejl från en okänd person. Personen förklarade för Vanessa att kameran var farlig men hon lyssnade inte… Ett år senare ska hon, hennes pappa, Martins familj och Abbe åka till Gotland för att fira nyår. Men när dom ska titta på det berömda Marteboljuset försvinner plötsligt Martins femåriga lillebror Marcus. Martin, Abbe och Vanessa förstår snabbt att ljuset har tagit Marcus. Snart försvinner fler personer, och Vanessa blir alltmer irriterad på Tanja som verkar känna Abbe på något mystiskt vis. Men det är inte som hon tror. Vad har busen i skogen för hemlighet? I detta äventyr får man vara försiktig. Alla kan ljuga!

Skräckisen utan huvud, 9

Klippan

Av Jessica Roseen

Betyg:

Jag läste Klippan som handlade om Aristimel och när hon mötte en pojke ute i skogen. Efter det så förändrades hennes och hennes vänners liv. Jag tyckte boken var jättebra! Det var spännande, och man ville bara vända blad och få boken att vara för evigt. Det var kanske lite mindre bra med dem läskiga detaljerna för känsliga läsare.

Hanna den röda stenen, 12

Pax

Av Ingela Korsell och Åsa Larsson

Betyg:

Första boken släpptes 22 September 2014. Den handlar om två bröder som heter Alrik och Viggo. Deras mamma dricker mycket alkohol så de har flyttat runt mellan massa fosterfamiljer. Men nu ska de flytta till en familj i Mariefred till en man och en kvinna som heter Anders och Laylah. När de bor i Mariefred träffar dem en man och en kvinna med ett orangeri. De är hemliga väktare som känner på sig att det kommer mörka krafter till Mariefred…

Alrik och Viggo har på sig varsitt korphalsband som Estrid och Magnar ser så de känner att de är dem som ska hjälpa och ta över efter dem. Alrik och Viggo är där nästan varje dag och säger att de hjälper till med deras trädgård när de egentligen skyddar Mariefred dag och natt.

Jag tycker att alla som gillar spännande böcker ska läsa Pax men jag själv tycker att de är lite korta och tar slut för snabbt. Men det finns 10 böcker att läsa och det är bra.

Pojken som åt mögel till frukost och dog, 11

Woodwalkers – Carags förvandling

Av Katja Brandis

Betyg:

Carag är till hälften puma, till hälften människa. Efter att ha växt upp i bergen tar han steget ut i människovärlden, där han hamnar hos familjen Ralstons. Men det nya livet blir inte som han tänkt sig. Det är först när han börjar på internatskolan Clearwater High som en känsla av att ha hittat hem infinner sig. Här utbildas nämligen i största hemlighet woodwalkers och Carag blir snart vän med bisonkillen Brandon och den lilla ekorren Holly. I en värld full av woodwalkers visar sig vännerna vara livsviktiga – här lurar faror och fasansfulla hemligheter…

Jag tyckte att Carags förvandling var ganska spännande och samtidigt lite rolig. Man lärde sig också en del om djur när man läste den. Boken hade hel klart fått toppbetyg om det inte varit för att man ville läsa fort, men samtidigt att den ska vara länge. Vilket jobbigt läsdilemma!

En liten läsande apa, 11

Athena det är aldrig försent

Av Elin Ek

Betyg:

Jättebra bok. Den handlar om Athena som börjar högstadiet. Hennes bästa vän heter Ronja och är nästan raka motsatsen mot Athena. Athena har pratsjukan och Ronja har tystsjukan. Hemma har Athena mamma, pappa storebror Rossi och lillebrorsorna Gustav och Grisen (egentligen Atlas). Athena och hennes kompisar Ashia, Yousef, Ronja och Love (Yousef är pojkvän) har en klubb – RJK, Rädda jorden klubben som försöker få folk mer medvetna om miljön. Älskar denna bok men om man ska läsa den är det bäst att läsa de tre första delarna innan.

Ugglis, 11

Warriors ut i det vilda

Av Erin Hunter

Betyg:

Katten Rost drömmer om att han jagar möss. En dag ska han fånga en mus på riktigt, då möter han tre katter från åskklanen som frågar om han vill gå med i deras klan, han tackar då ja. I skogen möter Eldtass/Rost hemskheter och saker som han aldrig hade kunnat uppleva som tamkisse. Men klarar en tamkisse av det hårda livet i skogen?

Annie du vet vem jag är…, 11

Bästisar, lögner och väldigt tjocka kaniner

Av Siri Spont

Betyg:

Jag tycker att denna bok var väldigt bra. Den handlar om Tilda och hennes bekymmer med kompisarna Thea och Stella. Det är en samlingsvolym av tre böcker (Utan djur så dör jag, Bara jag lovar och Längtar så jag spricker). Den har roliga listor mellan varje kapitel med roliga illustrationer av Jonna Björnstjerna.

Stickan, 9

Comedy Queen

Av Jenny Jägerfeld

Betyg:

Det är en barnbok som passar åldern nio och uppåt. Den handlar om Sasha vars mamma dog av depression Sasha vill inte bli deprimerad så go gör en lista på sju saker hon måste göra:

1. Klipp av allt hår.

2. Försök inte ta hand om något som lever.

3. Läs inga böcker.

4. Ha bara färgglada kläder.

5. Tänk inte för mycket (hälsat inte alls )

6. Undvik promenader. Undvik skogen.

7. Bli COMEDY QUEEN!

Alva Coper, 10

Bubblan

Av Siri Pettersen

Betyg:

Kine är tolv år och hatar allt. En dag hittar hon en mystisk bubbla. Bubblan är helt fantastisk för det är bara Kine som kan gå in i den och hon kan önska sig vad hon vill. I bubblan så kan hon strunta i allt som till exempel simlektioner, skolan, mamma och dumma dumma Jarle. Men så en dag är det någonting fel med bubblan och allt som var så bra med den har förvandlats till det motsatta.

Enligt mig så är denna bok en succé. Boken är som en blandning mellan fantasi och verklighet då den utspelar sig i en vanlig stad men bubblan är övernaturlig. Jag tycker att man då kan fantisera sig bort utan att känna att det är för otroligt för att vara sant. Det gillar jag. Om man är en sådan person som jag så kan man tycka att vissa delar i boken är lite obehagliga och då rekommenderar jag er till att bara läsa dagtid. Är ni inte sådana personer finns det nog inget dåligt med boken. Det är relaterbart, rolig och lite obehaglig. Den obehagliga delen är anledningen till att boken inte får toppbetyg. Jag rekommenderar starkt denna bok. Läs den nu!

äppelskrutten, 12